Bolesti končetin - "růstové" bolesti

Bolesti končetin růstové

Projevy

Opakované bolesti nohou, bérců či lýtek považují rodiče často za důsledek plochých nohou či jiných ortopedických vad a s tím i přicházejí do ordinace. Přesto tomu tak být nemusí, bolesti se mohou objevit i na jiných dlouhých kostech a dokonce, podle mé zkušenosti, i v kloubech – a příčina je jiná.

Nejčastěji se bolesti, které označujeme jako růstové, vyskytují u dětí předškolních a u mladších školáků, můžeme se s nimi ale setkat v kterémkoliv věku. Bolest nebývá ráno, ani při sportu, naopak typickou dobou pro její výskyt je noc, kdy se může dítě bolestí i probudit.

Růstové bolesti nejsou nikdy provázeny teplotou, otokem či zarudnutím. Pokud si však dítě stěžuje na bolesti v končetině či v některém kloubu (bez příčiny úrazové) a má teplotu nebo je místo oteklé, případně zarudlé, nemělo by být vyšetření lékařem odkládáno, mohlo by jít o zánět. Stejně tak je vyšetření lékařem nutné v případě, že je bolestivost vždy na stejném místě. Mohlo by jít o kostní nádor.

Domácí léčba

Bolesti se zmírňují jemnou masáží, mnohem důležitější je však dodání vápníku. Nestačí však samotný vápník, bolesti bývají i u dětí, které vypijí mnoho mléka a s chutí jedí tvrdé sýry, jogurt, zeleninu, ořechy či mák. K metabolismu vápníku, k jeho vstřebání a k uložení do kostí je nezbytný vitamin D. Některým dětem stačí, aby jedly ryby, vejce či nějaký čas běhaly po slunci. Jsou však některé, kterým je to málo, a právě u těch se mohou objevit růstové bolesti.

Pokud tedy nejde o úraz a na končetinách je normální nález (nejsou otoky, zarudnutí, deformity), často pomůže vedle dostatečného příjmu vápníku přidat například volně prodejný přípravek obsahující vitamin D3 Multi Sanostol. Několikatýdenní podávání přípravků s vápníkem (Maxi-Kalz 500 či 1000  spolu s Multi Sanostolem odstraní většinu bolestí, které označujeme jako „růstové“.

Lékaři předepisují u růstových bolestí vitamin D3 (Vigantol). Je to stejný lék, který užívají děti do jednoho roku života, těm se podává Vigantol denně. U větších dětí se nemusí Vigantol podle odborníků na metabolismus vápníku podávat denně, ale pokud je to pro rodiče i pro dítě příjemnější, stačí v jedné týdenní dávce. Předškolním dětem a mladším školákům 15 kapek, starším školním dětem 20 kapek jednou týdně. Není-li příjem přírodního vitaminu D dostatečný nebo růstové obtíže neustupují, lze předškolním dětem podávat po dobu dvou týdnů jednu tabletu Maxi-Kalz 500 denně, školním dětem Maxi-Kalz 1000 jednu tabletu denně.

Léky proti bolesti nejsou většinou nutné, pokud je však bolest intenzivní, pomůže ibuprofen (například Brufen sirup), o kterém byla řeč při jiných bolestech.

V mnoha případech bolesti odezní při podávání vápníku a vitaminu D3 během jednoho či dvou týdnů. Pokud však léčba není do této doby úspěšná, nebo se obtíže zvětšují, je třeba dítě vyšetřit laboratorně, případně rentgenologicky.

Dostatečný přísun potravin bohatých na vápník, dostatečný přísun vitaminu D (mléko, sýry, vejce, ryby), pobyt na slunci. Pokud by se růstové bolesti opakovaly častěji, bylo by vhodné vyšetřit dítě i podrobněji (celiakie, poruchy vstřebávání vápníku).

Tablety Maxi-Kalz 500 a 1000 obsahují Calcii carbonas. Multi Sanostol obsahuje colecalciferolum. Obě léčiva jsou humánními léčivými přípravky určenými pro podání ústy. Tak jako i v jiných případech, je třeba číst pečlivě příbalové informace.