Některé z nich jsou k fungování stránek nezbytné, ale o těch ostatních můžete rozhodnout sami.

O dětských nemocech

S velkou radostí Vám mohu říci, že nakladatelství Vašut překročilo letos v létě hranici deseti tisíc výtisků knížky "Maminko, není mi dobře" prodaných v síti prodejen Kanzelsberger či u jiných prodejců. Knížka není pro mě zdrojem zisku, ale byla psána se snahou poskytnout rodičům vše, co jsem se za čtyřicet let v ordinaci naučil. Nejde o knížku pro mediky, ale naopak, je určena rodičům. Proto se v ní zabývám v jisté míře i alternativními způsoby léčby, či dobrými radami našich babiček.

Informace o léčbě případné koronavirové nákazy najdete v knížce v kapitole "Chřipka". Covid 19 není sice chřipka, příznaky má Covid 19 velmi široké a zejména postinfekční průběh může být jiný,  ale veškerá léčebná a epidemiologická opatření, která provádějí rodiče doma během onemocnění Covidem 19, se s léčbou chřipky shodují. A to včetně podávání léků alternativních a bylinných.

Nemusíte si knížku kupovat, byť je v běžné distribuční i internetové síti. Stačí, když si ji od někoho vypůjčíte. Najdete v ní však mnoho rad, s pomocí kterých si s nemocemi poradíte mnohdy i sami, aniž byste museli do ordinace či na LSPP. Zejména léčbě kašle jsem věnoval velkou pozornost, protože se stále setkávám s chybným podáváním antitussik - léků tlumících kašel, nebo diety při dětském průjmu.

Zkrácené verze o přístupu k běžným nemocem i k domácí léčbě, o kterých píši v knížce, jsem uložil i sem, na náš ordinační web. pod jednotlivými příznaky či diagnózami.

Na knížce spolupracovalo 12 konzultantů a 3 recenzenti, vše renomovaní lékaři jak praktičtí, tak někteří přednostové z klinik FN.  Vydalo ji zmíněné nakladatelství Vašut. Jsem velmi rád, že tak díky knížce můžeme rodičům poskytnout vodítko k tomu, jak přistoupit k příznakům nemocí v době, kdy není možno zajít ke svému praktickému dětskému lékaři. Věřím, že snad knížka bude pro rodiče i nadále užitečnou pomůckou. Na náš web postupně přidávám některé z článků v přiměřeném rozsahu (zatím zde máme léčbu horečky, některé poznámky k očkování, několik zajímavostí ke genetice, informace pro rodiče novorozenců a další).

Knížka by měla sloužit pro řešení nejběžnějších dětských potíží v době, kdy nejsme k dispozici. Třeba tak ušetříte za návštěvu LSPP, protože si ověříte, že Váš způsob léčby dítěte je správný.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chřipka, případně jiné virové nemoci, jako je např. Covid 19:

U nově mutovaného viru  COVID 19 je inkubační doba zpravidla týden, z bezpečnostního hlediska je ponechána karanténa v délce 10 dnů. Veškerá epidemiologická i léčebná opatření jsou ale shodná s chřipkou A.

Chřipka je virové onemocnění šířící se především kapénkovou infekcí při kýchání, kašlání a smrkání. Branou vstupu infekce do lidského organismu je nosohltan a oční spojivky.

Existují tři základní typy chřipkových virů:

• chřipkové viry A, které infikují savce – tedy i člověka – a ptáky. Do této skupiny lze zařadit i nový typ chřipky označovaný jako COVID-19
  • chřipkové viry B, které infikují převážně lidi
  • chřipkové viry C infikující lidi a prasata.

Chřipka B a C nechává u člověka zpravidla doživotní imunitu, můžeme ji tedy prodělat většinou jen jednou za život. Naopak viry chřipky A snadno mutují, rok od roku mění svoji antigenní strukturu, a proto můžeme touto chřipkou onemocnět i několikrát.

Takzvaná ptačí chřipka je sice také způsobena viry ze skupiny A, ale nenapadá většinou savce, tedy ani člověka.

V zájmu objektivity je třeba říci, že většina nemocí za chřipku označených pravou chřipkou nejsou. Jsou to jiné virózy nemající zpravidla tak těžký průběh a i množství jejich komplikací je mnohonásobně menší. Souhrnně se označují jako ARO – akutní respirační onemocnění.

Příznaky

Velmi rychle nastupuje horečka 38–40 °C, třesavka a zimnice, únava a nevolnost, bolesti hlavy, očí, kloubů, svalů, světloplachost, rýma, bolesti v hrdle, kašel, často i s bolestí na hrudníku.

Inkubační doba:       Krátká, obyčejně dva dny, člověk je ale infekční už den před prvními projevy nemoci. Po vypuknutí nemoci je člověk nakažlivý po dobu, kdy u něj probíhá akutní stadium, trvající nejčastěji od tří do pěti dnů. U nově mutovaného viru chřipky COVID 19 je zpravidla týden, z bezpečnostního hlediska je ponechána karanténa v délce 14 dnů.

Domácí léčba

Nejlepším čajem při léčbě chřipky je čaj lipový. Povzbuzuje látkovou výměnu, podporuje pocení, potem se odstraňuje řada škodlivých látek. Lipový čaj by se měl pít co možná horký, i když se po něm může teplota i zvýšit. Pokud je horečka již vysoká, podáváme ho vlažný a ne tak silný.

Příprava lipového čaje

1 čajová lžička květu na 1/4 litru vroucí vody, 5 minut nechat vylouhovat, pak scedit, osladit medem a okyselit citrónovou šťávou. Dětem podáváme většinou 3–5× denně ½–1 šálek čaje. Pokud pacient silně kašle, k lipovému květu přidáváme ještě listy podbělu či tymián.

Protože jde o virové onemocnění, u nekomplikované chřipky se nepodávají antibiotika. Základem léčby je klid na lůžku, dostatek tekutin a vitaminů.  Teplotu snižujeme tak, jak je uvedeno v článku „Horečka a její snižování“.

Bolesti hlavy, kloubů a svalů můžeme snížit podáváním ibuprofenu, paracetamolu a u mladistvých nad 16 let i Aspirinem (Acylpyrinem).  [1] U menších dětí se Aspirin nepodává, mohl by způsobit těžké onemocnění s poškozením jater a mozku – Reyeův syndrom.

K léčbě kašle užíváme léky podporující odkašlávání, napomáhající rozpouštění hlenu, . Velmi pomáhá šťáva z cibule a cukru, jak je popsána ve stejném článku. Nutný je zvýšený přívod tekutin, důležitá je i co největší vlhkost vzduchu v místnosti.

Ucpaný noc řešíme Vincentkou či přípravky na bázi mořské vody; nejsou-li dostatečně účinné, používáme u nejmenších dětí Nasivin, u starších Otrivin kapky. Nepálí, uvolňují nos na několik hodin.

Komplikace

Objevují se spíše u dětí se sníženou obranyschopností. Muže dojít k zánětu průdušek (bronchitis), který se projevuje zhoršujícím se kašlem, zánětu průdušek s obstrukční složkou (obstrukční bronchitis, případně astma bronchiale), jenž je doprovázen pískoty ve výdechu, může se objevit zánět vedlejších nosních dutin (sinusitis), ten se projeví přetrvávajícími bolestmi hlavy. U zánětu plic (pneumonie), je dítě schvácené mnoho dní neustupujícím kašlem a vysokými teplotami.

V případě, že dojde za tři až čtyři dny od začátku onemocnění znovu k vzestupu horečky, výrazným bolestem hlavy, zhoršení kašle, případně dušnosti či k ochablosti a velké únavě, je to jistě známka komplikací a pacienta by měl vyšetřit lékař.

Poněkud časnější návštěvu u lékaře vyžadují někdy i děti s astma bronchiale, při závažnějším průběhu chřipky mohou lékaři předepsat i protivirové léky.

V době zvýšeného výskytu chřipky je třeba:

• vyhýbat se kontaktu s nemocnými a místům s velkou koncentrací lidí (kina, divadla, supermarkety),
  • v mateřských školách i jiných kolektivních zařízeních omezit pořádání dětských karnevalů a podobných akcí,
  • nepůjčovat si od ostatních mobilní telefony, sklenice, příbory,
  • nezdravit se podáváním ruky či líbáním,
  • mýt si ruce pravidelně a opakovaně mýdlem a pod tekoucí teplou vodou,
  • pokud není voda a mýdlo k dispozici, doporučují se použít dezinfekční gely na alkoholové bázi nebo ubrousky napuštěné látkami s přídavkem alkoholu,
  • je třeba zvýšit přísun přirozených vitaminů obsažených zejména v ovoci a zelenině,
  • po případném onemocnění nespěchat s nástupem do kolektivního dětského zařízení.

Pro děti chronicky nemocné (například s cystickou fibrózou), u kterých by došlo při onemocnění chřipkou ke zhoršení základní chronické nemoci, je určeno očkování.

Pokud již dítě chřipkou onemocní, mělo by se v pokud možno vyhýbat přímému kontaktu se sourozenci, spát by mělo v oddělené místnosti, kterou je třeba pravidelně větrat. Musíme velmi pečlivě dbát na to, aby si dítě při kašli zakrývalo nos i ústa kapesníkem. I ostatním členům rodiny se doporučuje preventivně pít lipový čaj s medem a citronem.

[1] Acylpyrin je humánní léčivý přípravek - obsahuje acidum acetylsalicylicum. Nasivin a Otrivin jsou také humánní léčivé přípravky určené k místnímu podání do nosu. Čtěte pečlivě příbalové informace.