Popáleniny

Projevy

Popáleniny jsou poranění způsobená účinkem vysoké teploty, a to ať již horkých předmětů, plamenem či horkým plynem.

Chirurgové, kteří popáleniny léčí, rozlišují podle hloubky poškození kůže 3 stupně popálení:

I. stupně - bolest, začervenání, otok (změny, které se zahojí bez následků)

II. stupně - poškození svrchních vrstev kůže - projevuje se    puchýři (popáleniny 2a), nebo příškvary (2b)

III. stupně - ztráta kůže v celé tloušťce, celkové příznaky (šok, infekce)

Stejně jako hloubka poškození kůže je důležitá i plocha popáleniny:

Tu určíme tzv. pravidlem devíti podle Wallacea. Hlava-horní končetina - horní část hrudníku - břicho - horní část zad - dolní část zad - bérec a chodidlo-stehno: každá z těchto částí odpovídá 9% povrchu lidského těla.

U dětí lze plochu popáleniny relativně přesně odhadnout podle velikosti ručky: Plocha dlaně spolu s plochou prstů tvoří asi 1% povrchu těla.

Není mým cílem (a nemám na to ani odbornost), abych popisoval léčení popálenin II. a III. stupně. Nejvíce popálenin je naštěstí těch menších, zařazovaných ke stupni I., projevujících se bolestí, začervenáním, případně malým puchýřem:

Domácí léčba u popálenin I. stupně

První pomoc

• zabránění dalšímu působení tepla
  • chlazení tekoucí vodou, pokud přináší úlevu třeba - i 20 minut (chlazení má u dětí výjimku: Nesmíme chladit rozsáhlá popálení, která by vedla k prochlazení dítěte a tím ke vzniku či prohloubení šoku)
  • odstranění případných kovových předmětů: prstýnků, náušnic, náramků.

Když usoudíme, že je popálenina takové hloubky a takového rozsahu, že by ji měl ošetřit lékař, překryjeme ji sterilní gázou, dítě zklidníme jak je to možné, podáme případně analgetikum (například Brufen sirup) a neprodleně odjedeme do zdravotnického zařízení.

Přípravky  Mepilex, případně Iruxol jsou určeny lékařům, v první pomoci doma je používáme spíše zřídka. Stejně tak vypuštění tekutiny z puchýřů musí být provedeno sterilně - lékařem.

Pokud jde o spáleninu nejběžnější, mírnou, s typickým projevy, jako je bolest, zarudnutí, můžeme ji zkusit léčit doma. Případný počínající puchýř však neodstraňujeme.

HemaGel - Hydrofilní gel zajišťuje na poškozené kůži vhodné pH a vlhkost pro hojení a zároveň působí jako bariéra proti infekci. HemaGel přilne i na spodinu případně strženého puchýře, absorbuje sekrety a další tekutiny, které se v ráně tvoří. Popáleninu pak kryjeme sterilním čtvercem z netkaného textilu, který přesahuje na všech stranách spáleninu alespoň o 1 cm (máme-li děti, měli bychom si tyto čtverce v lékárně již preventivně zakoupit) a fixujeme obinadlem, nebo náplastí.

Na drobné spáleniny stačí i polštářková náplast.

Převaz provádíme po 24-48 hodinách (pokud je dítě léčeno na chirurgických odděleních, převazy jsou zpravidla ještě méně časté).

HemaGel se prodává v tubách 5 g a v lékárnách je jeho cena zpravidla něco kolem 140 korun.

Flamigel - hydrokoloidní gel na gelové krytí popálenin.

V lidovém léčitelství a v domácí léčitelské tvořivosti najdeme velké množství "zaručených" receptů. Každý z nás nějaký recept má, podělím se se svou zkušeností i já. Když jsem byl malý, potíral mi otec běžné spáleniny - ještě před vytvořením puchýře a po řádném ochlazení tekoucí vodou - mýdlem. Ne tekutým, ale běžným, toaletním. Použil jsem později tuto metodu ve své rodině i u svých pacientů mnohokrát a vždy s úspěchem. Mýdlo opravdu nepálí, chladí a jeho největší výhodou je to, že je prakticky vždy, všude a hned k dispozici. Pokud zaschne a bolest přetrvává, můžeme potírání několikrát opakovat. Dětští chirurgové, se kterými jsem jako mladý lékař metodu konzultoval, odpovídali, že by jim mýdlo - i pokud by se ukázalo, že je spálenina horší, vyžadující chirurgické ošetření - vadilo méně, než jakékoliv masti, vaječný bílek či podobné prostředky.

I dnes, kdy běžně používám HemaGel, mýdlo nezavrhuji. Má podobné účinky:  chladí a odstraňuje bolest, mírně desinfikuje a co je nejzajímavější, u běžných popálenin se při potírání mýdlem ani nevytvoří puchýř. Omlouvám se za "malou odbornost" této zkušenosti, ale svědčí pro ni asi padesát let osvědčeného používání.

Komplikace

Pokud se i přes první pomoc (chlazení, HemaGel, případně mýdlo) vytvoří puchýře a ty případně prasknou, je třeba chirurgické ošetření.Pokud se závažnější spálenina neošetří dobře, přidá se většinou hnisání a případná tvorba jizev.

Na jednotce intenzívní péče jsme léčili děti, které si na sebe pustily horkou sprchu či spadly do hrnce s vařící vodou postaveného na podlaze, když couvaly a hrnec neviděly. Opakovaně jsme pak léčili i děti, které na sebe vylily čaj či kávu z hrnečku postaveného na kraji pracovní desky v kuchyni. Na ni děti nevidí, ale dosáhnou. Typickým opařením je však situace, kdy dítě stáhne se stolu ubrus i s hrníčkem horké kávy. Je to velmi nebezpečné, velmi časté a rodiče by na všechny tyto možnosti měli stále myslet.